Poolregler

 

                                                                    Her er de rigtige 8 ball pool regler

 

 

Her er de rigtige 8 ball pool regler:

Hvem starter?

Det er sædvane at støde om hvem der starter. Du skal både ramme den fjerneste bande og derefter den bande du står ved. Den hvis ball herefter er nærmest starter.

8-ball er et såkaldt annonceringsspil!

Det betyder at du skal "kalde" ballerne. Det vil sige, at du rent faktisk skal fortælle hvilken af dine baller du vii have i hvilket hul. Hvis du gør det (uden at lave fejl), må du fortsætte.

Hvis du får en kaldt ball i et hul du ikke har kaldt - går turen over til modstanderen - uanset hvor mange baller du sænker i stødet.

Det er sædvane at oplagte baller ikke er nødvendige at kalde, det kan f.eks. være baller lige foran et hul. Hvis modstanderen spørger, skal du imidlertid gøre det. Det er også sædvane at kalde ballen hvis du bruger banden for at sænke den.

Safe

Det er tilladt at kalde safe, dvs. du kalder ikke en ball til et hul, men ønsker bare at ramme en af dine egne. Dette kan bruges bade nar du mener du ikke kan sænke en ball, men også taktisk, hvis du mener du kan bringe en modstander i en position hvor han vil lave fejl. Ved at kalde safe går turen altid over til modstanderen.

Breaket

Placering af den hvide ball skal være bag stregen eller prikken i modsatte ende af de nummererede baller. Du må placere den hvide ball hvor som helst indenfor denne linje.

Hvis det lykkes dig at fa en nummereret ball i under breaket må du forsætte med mindre du laver fejl.

NB! Selvom du får en nummereret ball i har du ikke automatisk denne farve! Bordet er stadig det man kalder åbent. Først nar en spiller har kaldt en ball og sænket denne på lovlig vis har spilleren den pågældende farve.

Hvis 8-ballen sænkes under breaket placeres 8-ballen på bordet igen. Hvis den ikke kan placeres på sin normale plads, placeres den lige bagved ballen der ligger i vejen. Hvis du spiller på et bord med møntindkast, kan dette jo være svært at gøre - derfor vil sænkning af 8-ballen i breaket her normalt udløse sejr.

Rent teknisk drejer det sig for dig om at breake så hårdt som muligt - herved er chancen for at få en ball i hul større - og dermed din mulighed for at blive ved bordet større.

 

 

Farver

8-ball består af 2 farver samt 8-ballen. Hele og halve farver (nogen kalder dem også ensfarvede og stribede). 8-ballen er speciel idet du først må sænke denne nar du har sænket alle baller i din farve. Sænker du den før, har du tabt.

       når du har "valgt" en farve (se hvordan under breaket), skal du altid ramme en ball af din farve først. Gør du ikke det er ¨

        det fejl.

       Du må heller ikke ramme 8-ballen før din egen farve.

  •        Du må gerne "klinke", dvs. ramme en ball fra din farve, som så rammer en anden ball.

  • Spillet

          Nar du har valgt farve og har sænket dem alle, gælder det for dig om at sænke 8-ballen.

          Denne skal sænkes selvstændigt,   dvs. 

         Du må ikke sænke din sidste ball i en farve og i samme stød sænke8-ballen.

         NB! 8-ballen ma sænkes i et hvilket som helst kaldt hul. Det du ser på barer hvor du skal sænke den i modsat hul af

        den sidst sænkede ball

         er ikke efter de rigtige regler.

  •     

                                Fejl

  • Generelt betyder fejl, at modstanderen far såkaldt "fri ball i hånden". Det vil sige at modstanderen ma tage kø-ballen og placere den hvor som helst på bordet. JA - det er rigtigt. Den regel du måske kender - at fejl udløser 2 stød og at den hvide ball skal placeres bag stregen er også forkert. Fri ball efter de rigtige regler er så stor en fordel, at 1stød er rigeligt. Og ja - hvis du laver en fejl og modstanderen kun mangler 8-ballen som ligger lige foran et hul, må han gerne tage kø-ballen og placere den lige i røven af den.

    De forskellige typer fejl er:

      • den hvide ball går i hul,
      • den hvide eller en anden ball ryger af bordet,
      • du rammer ikke mindst en bande (det skal du under alle stød - hvis du far en ball i hul regnes det som at ramme en bande),
      • du rammer en modstanders ball eller 8-ballen før din egen farve,
      • du laver et jumpshot du ikke har kaldt,
      • du rammer ingen baller overhovedet,

    Alle disse fejl udløser fri ball i hånden til modstanderen.

    Andre typer fejl:

    du sænker 8-ballen for tidligt=tabt spil

    under breaket skal mindst 4 baller ramme en bande, medmindre du far en ball i hul - denne fejl er lidt speciel idet modstanderen her kan bestemme enten at breaket selv - eller bestemme at du skal breake om

    hvid ball går i under breaket: her går turen over til modstanderen og her skal kø-ballen placeres bag stregen og modstanderen skal ramme en ball der er over stregen.

     

    Videre til Snookerregler